Vietalvas kapi 20. gs. 20. gadu sākumā |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andris
Rūtiņš, vēsturnieks
Ievads
Mūsdienu Latvijā jūlijā un augustā, kad puķu pilni
ir dārzi un pļavas, visos novados un draudzēs ir kapu svētki. Daļā kapsētu tas
ir tikai brīvdabas dievkalpojums mirušo piemiņai, bet citviet (arī Vietalvā)
tie ir plaši tautas svētki, kuros ietilpst kā svētbrīdis kapos, tā arī
koncerts, kurš noslēdzas ar zaļumballi. Taču kapu svētku tradīcija ir īpaši
raksturīga Latvijai un, mazākā mērā, Lietuvai, bet citur Eiropā un pasaulē gandrīz
nav sastopama. Pēdējos gados Latvijā kapu svētkiem (gan to vēsturei, gan arī
izpausmēm mūsdienās) ir pievērsta pastiprināta uzmanība, luterāņu medijos pat
ir izteikti viedokļi, ka Baznīcas kalpotājiem kapu svētki ir apgrūtinoši un
nevajadzīgi. Tāpēc ir vērts ieskatīties dziļāk kapu svētku vēsturē un
tradīcijā.
Visai izplatīts ir uzskats, ka oficiāli pirmos kapu
svētkus Vietalvā un visā Latvijā 1911. gadā sarīkoja latviešu rakstnieks,
luterāņu mācītājs un pretrunīgi vērtētais politiķis Andrievs Niedra, kurš no
1908. gada līdz 1918. gadam kalpoja Kalsnavas un Vietalvas luterāņu draudzēs.
Tomēr ieskatoties dziļāk vēstures avotos un literatūrā, atklājas, ka kapu
svētki svinēti krietni agrāk.
18.-
19. gadsimta kapu svētku ieražas
Dažādi arhīvu dokumenti liecina, ka jau 18. gadsimtā
un 19. gadsimta sākumā dažviet Vidzemē ir notikuši latviešu pagāniskie kapu
svētki. Tolaik daudzi latvieši ārēji piederēja vāciskajai luterāņu Baznīcai
(piedalījās kristiešu liturģiskajos ritos), taču iekšēji palika uzticīgi senlatviešu
ticībai un joprojām lika ziedojumus (ziedus) ne tikai pagāniskajās svētvietās,
bet arī pie senču kapiem, un veica aizsaulē aizgājušo dvēseļu (veļu) mielošanu.
Latvju Dainu sējumos ir daudz tautasdziesmu (dainu) par aizsaulē aizgājušajiem.
Visa zied kapsētiņa
Dzelteniem
ziediņiem.
Tur guļ manis tēvs, māmiņa,
Tur
māsiņas rakstītājas.
Laižat
manim rozes sēt
Kapsētiņas maliņâ:
Tur guļ mani tēvs, māmiņa,
Tur īstaji bāleliņi.
18. gadsimta 2. pusē-
19. gadsimta sākumā Latviju beidzot sasniedza Rietumu Apgaismības idejas, kuras
izplatīja kā vācu kultūras un izglītības darbinieki, tā hernhūtieši- Brāļu
draudžu organizētāji un vairāki vācu luterāņu mācītāji. No Vidzemes Brāļu
draudžu tradīcijām lielā mērā ir veidojusies latviešu kapu kopšanas kultūra un
tās ir ietekmējušas arī kristīgu kapu svētku rašanos. 19. gadsimta 1. pusē
vairāki luterāņu mācītāji latviešu pagānisko kapu svētku ieražu dažviet
kristianizēja, kapsētās noturot dievkalpojumus ar dievvārdiem un liturģiskajiem
dziedājumiem. Viesītes mācītājs Alvis Āboliņš savā diplomdarbā par kapu svētku
fenomenu raksta, ka senāko informāciju presē par luterāņu kapu svētkiem atradis
par 1831. gadu brīvdabas dievkalpojumu Krimuldā pie kapličas. Tolaik Krimuldas
draudzē kalpoja progresīvais luterāņu teologs un garīdznieks Karls Kristians
Ulmans. Par Allažu draudzi ir ziņas, ka tā 19. gadsimta vidū rīkoja ikgadējus
kapsētas svētkus, kas tie paši kapu svētki vien ir. Tolaik Vidzemē ne visās
luteriskajās draudzēs kapu svētki tika svinēti, tā bija atsevišķu draudžu
ieraža.
Lielu devumu luterāņu
brīvdabas dievkalpojumu attīstībai sniedzis Dikļu draudzes mācītājs Juris
Neikens, kurš ir plašāk pazīstams kā latviešu nacionālās atmodas veicinātājs un
visā Latvijā pirmo dziesmu svētku rīkotājs Dikļos. Viņš 19. gadsimta 60. gados
savā draudzē aktīvi organizēja arī luterāņu misijas svētkus- tautas sanākšanas,
kurās pat vairākas stundas no vietas tika lasīti Bībeles teksti un teikti
dedzīgi sprediķi.
Vietalvas
kapu svētkiem-140
Arī Vietalvā 19.
gadsimta 70. gados vairākas reizes notika kapu svētki. Ievērojamais Vietalvas
apkaimes izglītības un kultūras darbinieks Juris Kalniņš (viņa vectēvs bija
Valmieras apriņķa Ārciema Brāļu draudzes (hernhūtiešu) sacītājs, bet mātes
brālis- jau minētais Dikļu luterāņu mācītājs Juris Neikens), strādājot par Vietalvas luterāņu draudzes skolas pārzini, vienlaikus bija arī draudzes ķesteris-
mācītāja Teodora Dēbnera palīgs un
ērģelnieks. Ievērojamās baltvāciešu
mācītāju Dēbneru dzimtas (no 1796. gada līdz 1905. gadam Kalsnavas un Vietalvas
draudzē mācītāji bija tikai Dēbneri) pārstāvis Teodors, kurš pēc vairāku gadu
kalpošanas par sava tēva palīgmācītāju,
1870. gadā kļuva par pilntiesīgu
draudzes mācītāju, piederēja Baltijas vāciešu
konservatīvākajai daļai. Viņš bija vācu mācītāju organizētās Latviešu
Literārās biedrības priekšnieks. Tomēr viņš sākotnēji labvēlīgi attiecās pret
Juri Kalniņu un viņa darbu draudzes latviešu izglītības, kultūras un garīgās
izaugsmes veicināšanā (to pierāda Matīsa Kaudzītes atmiņas, paša Dēbnera
rakstītais un publicētais draudzes darbības pārskats par 1875. Gadu, kā arī
citi Vietalvas vēstures materiāli).
Talantīgais un labi
izglītotais Kalniņš spēja apvienot trīs tolaik pretrunīgus garīgumus- latviešu
seno garīgo kultūru ar bērnībā iepazīto Brāļu draudžu kristīgo ētiku un
luterāņu teoloģiju un liturģiju (bet ne ārējo baznīciskumu, pret kuru viņš
vērsās savās uzrunās un rakstos). Tā kā T. Dēbneram bija divas draudzes, tad
tajā svētdienā, kad mācītājs bija Kalsnavā, J.Kalniņš kā ķesteris vadīja
Vietalvas draudzes garīgos rituālus baznīcā un ārpus tās (arī kristības un
mirušo apbedīšanu). Viņš bija izcils runātājs un Vietalvas apkaimē (arī tālu
ārpus tās) kļuva ļoti populārs gan kā izcils skolotājs, Dziedātāju (vēlākās
Labdarības) biedrības kora diriģents un jautājumu- atbilžu vakaru runātājs, gan
arī kā draudzes garīgais kalpotājs. Un tieši Kalniņa ideja bija sarīkot arī
Vietalvā kapu svētkus, kuri pirmo reizi Vietalvas draudzes jaunajos kapos pie
kapličas notika 1872. gada pirmajā augusta svētdienā. Tajos tika lasīti Bībeles
teksti, teikts sprediķis un pieminēti draudzes mirušie. VDzB vīru koris, kurš
jau vairākas reizes bija uzstājies arī dievkalpojumos Vietalvas baznīcā, kapu
svētkos arī sniedza garīgo dziesmu priekšnesumu.
Tomēr Vidzemes draudžu
kapu (kapsētas) svētki tolaik nevērsās plašumā un drīz vispār tika pārtraukti,
jo baltvācu pārvaldītajā Baltijas guberņu luteriskajā Baznīcā 19. gadsimta 60.-
70. gados pie teikšanas pakāpeniski nāca konservatīvie garīdznieki, kuri vērsās
kā pret apgaismības un hernhūtisma piekritējiem, tā arī pret Krievijas
ortodoksālās Baznīcas (pareizticības) izvēršanos Baltijā un latviešu nacionālās
atmodas darbiniekiem). Arī Teodors Dēbners sāka dedzīgi apkarot jaunlatviešu
ideju izplatītājus Vietalvas apkaimē, īpaši aktīvi meklējot ieganstus padzīt
brīvdomīgo Juri Kalniņu (viņš Ausekļa un citu jaunlatviešu vadošo darbinieku
iedvesmots un mudināts sāka publiski uzstāties pret Baltijas vāciešu valdošajām
aprindām) un Vietalvas draudzes un biedrības priekšnieku Juri Bōru. Kad viņi
abi 1880.- 81. gadā tika atlaisti no saviem amatiem, vietalviešu un odzieniešu
lielākā daļa novērsās no luterāņu draudzes un skolas.
Niedra
atjauno, Grīnbergs popularizē kapusvētkus.
Brīvvalsts
laika tradīcijas.
Kapu svētku svētīšana
Vidzemē atsākās pēc 1905. gada revolūcijas, kad Latvijas sabiedrība un latviešu
tauta bija ļoti sašķelta. Andrievs Niedra, 1908.gadā kļuvis par pirmo latvieti-
Vietalvas un Kalsnavas luterāņu draudžu mācītāju, centās samierināt
konfliktējošās puses, kā izplatot jaunnacionālisma idejas, tā mācot latviešu
zemniekus saimniekot, un arī rīkojot draudzes kapu svētkus (kapu svētki jeb kā
mūsu pusē saka kapsvētki Vietalvā tika oficiāli atjaunoti 1911. gadā un vēlāk
kļuva ļoti populāri)- brīvdabas dievkalpojumu kapsētā, kuplinātu ar kora
koncertu. Mācītājs Niedra kā izcils sprediķotājs un VLB kora koncerts
piesaistīja daudz ļaužu, kuri atbraukuši ar saviem zirgu pajūgiem, pēc
svētbrīža ieturēja maltīti blakus kapsētai meža malā, uz kuru tika pieaicināti
radi, kaimiņi vai citi pazīstami cilvēki. Bieži vien tieši tad, pēc saskarsmes
ar Mūžību kapsētā, salīga mieru ķildnieki. Tajā ir dziļa doma- vietā, kur dus
senči un kur pašiem būs kādreiz jāapgulstas, notiek izlīgšana.
No Andrieva Niedras
piemēru kapu svētku rīkošanā pārņēma Ventspils draudzes mācītājs Teodors
Grīnbergs, vēlākais Latvijas luterāņu arhibīskaps Īpaši plaši Latvijā sāka
svinēt kapu svētkus pēc neatkarības izcīnīšanas. Vietalvā šī tradīcija
apvienoja dievkalpojumu kapsētā, VLB kora un garīgo un laicīgo dziesmu
koncertu, nereti arī vietējās teātra trupas izrādi, un arī zaļumballi Vesetas
līča estrādē, kurā muzicēja Odzienas aizsargu orķestris.
Savdabīgu skatījumu uz
šo notikumu sniedz Vietalvā dzimusī rakstniece Emīlija Prūsa vēsturiskajā
romānā „Gaismu sauca, gaisma ausa… Senā Saulvede”: „Uz Vietalvas gadskārtējiem
kapu svētkiem gads gadā mēdza sarasties ļaudis ne vien no kaimiņu pagastiem,
bet daži pat no galvaspilsētas: gan apciemot šeit guldītos tuviniekus, gan
satikt vecas paziņas. Kapu svētkiem parasti sekoja kāda brīvdabas izrāde,
koncerts un balle tuvējā līcī. Uz to saradās jaunie ar saviem vecākiem, kam
izprieca pēc svētsvinībām gan likās nepiedienīga, bet nevar taču pamest dēlus
un meitas zaļumos vienus… Vietalviešiem viens ticējums: kapu svētkos lietus
nelīst. Un patiesi: reti, reti atgadījās, ka saule nežilbināja krustus šai
mirušo svētku dienā. Un ja visu nedēļu lijis lietus, tad svētdienā debess tomēr
skaidrojas vai arī tikai drusku pamirdzina”. (Apgāds „Atēna”, R., 2000., 289-
290 lpp).
Vietalvas luterāņu mācītājs Andrievs Niedra un draudzes jaunieši. 1912.-13. g. |
Kara
postījumi Vietalvā, padomju okupācijas
deformētie
piemiņas pasākumi
Acīmredzot šī
vietalviešu „derība ar Dievu”, kā nereti tika apzīmēts pastāvīgi labais laiks
augusta pirmajā svētdienā- tradicionālo kapu svētku dienā, tika lauzta II Pasaules kara laikā, jo 1944. gada augustā (togad kapu svētki
nevarēja notikt) ļoti smagajās Vietalvas kaujās starp Vācijas un PSRS
karaspēku tika gandrīz pilnībā sagrauts
viss Vietalvas vēsturiskais centrs. Vissmagāk karadarbībā cieta baznīca un
Kalniņa (draudzes, vēlāk ministrijas) skola, kā arī pagasta skola, doktorāts,
pagastmāja un daudzas citas ēkas, arī daudzi kapu pieminekļi tika šķembu un
ložu skarti.
Karam beidzoties un nosacītam mieram iestājoties, Padomju Latvijas valdošās aprindas visādi ierobežoja reliģisko draudžu darbības, tomēr atļāva rīkot draudžu mirušo atceres pasākumus, tiesa ne tajā laikā, kad notika laicīgie kapu svētki. Vietalvā arī pēckara gados atjaunoja kapu svētkus pirmajā augusta svētdienā, tiesa, tajos papildus laicīgiem pasākumiem pagasta kapos, iekļāva Vietalvas kaujās kritušo sarkanarmiešu godināšanu. Pēc kapu svētkiem rīkoja estrādes mākslinieku koncertus un zaļumballes. Taču pēckara gados kapsvētkus svētdienā bieži lija lietus, nereti bija ļoti spēcīgas lietusgāzes. Daļēji sagrauto luterāņu baznīcu padomju vara atņēma draudzei, un tajā ierīkoja Sarkanās armijas kauju slavas muzeju Uz to un brāļu kapiem pie Lejaskroga brauca ļoti lielas kara veterānu masas no visas PSRS, bet luterāņu draudze turēja savus dievkalpojumus kapličā.
Karam beidzoties un nosacītam mieram iestājoties, Padomju Latvijas valdošās aprindas visādi ierobežoja reliģisko draudžu darbības, tomēr atļāva rīkot draudžu mirušo atceres pasākumus, tiesa ne tajā laikā, kad notika laicīgie kapu svētki. Vietalvā arī pēckara gados atjaunoja kapu svētkus pirmajā augusta svētdienā, tiesa, tajos papildus laicīgiem pasākumiem pagasta kapos, iekļāva Vietalvas kaujās kritušo sarkanarmiešu godināšanu. Pēc kapu svētkiem rīkoja estrādes mākslinieku koncertus un zaļumballes. Taču pēckara gados kapsvētkus svētdienā bieži lija lietus, nereti bija ļoti spēcīgas lietusgāzes. Daļēji sagrauto luterāņu baznīcu padomju vara atņēma draudzei, un tajā ierīkoja Sarkanās armijas kauju slavas muzeju Uz to un brāļu kapiem pie Lejaskroga brauca ļoti lielas kara veterānu masas no visas PSRS, bet luterāņu draudze turēja savus dievkalpojumus kapličā.
Kapu
svētki pēc neatkarības atgūšanas
Trešās Atmodas laikā un
pēc neatkarības atgūšanas Latvijā atjaunojās un vērsās plašumā arī kristiešu
kapu svētki. Pēc LELB Konsistorijas datiem, 2003. gadā visā Latvijā noturēti
1283 luterāņu kapu svētki. 1989. gadā evaņģēliski luteriskā draudze atguva daļēji
pārbūvēto Vietalvas baznīcu, kapsētā atjaunoja arī kristīgos kapu svētkus.
Tiesa, tagad tie notiek augusta pirmajā sestdienā, kad no pagasta, novada,
visas Latvijas un arī ārzemēm ierodas ļaudis, kuriem neparasti lielajā lauku
kapsētā dus senči, tuvinieki, kaimiņi un paziņas. Bet pēc tiem Vesetas līča
estrādē notiek plaši apmeklēts koncerts un zaļumballe. Kaut arī šis saviesīgais
pasākums iederas dienā, kad dzīvie un aizsaulē aizgājušie novadnieki sastopas,
tomēr jācer, ka šī pasākuma svarīgākais brīdis ir mirušo pieminēšana, nevis
izpriecas, jo latvieši tomēr ir tauta ar ļoti augstu kapu kultūru.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru