Dziesmu vara lielu dara
Stāsts par slavenā Vietalvas kora izveidošanos un
sasniegumiem 1. – 3. Latviešu Dziedāšanas svētkos
Šī
vasara Latvijai un latviešu tautai bija īpaši nozīmīga ar divām laika zīmēm-
šogad apritēja 140 gadi kopš pirmajiem Latviešu dziedāšanas svētkiem, un
šovasar notika jau 25. Dziesmu svētki. Ja mēs atskatāmies uz koru dziedāšanas
vēsturi Pļaviņu novadā, tad tajā zelta burtiem ir ierakstīts Vietalvas vārds,
jo pirmajos trijos Dziedāšanas svētkos tautiskās Atmodas laikmetā Vietalvas
Dziedātāju (vēlākās Labdarības) biedrības koris guva tik izcilus panākumus,
kādus vēlākos laikos nespēja gūt neviens Pļaviņu apkaimes koris, un augstā
sabiedriskās dzīves līmeņa dēļ Vietalvu 19. gadsimta septiņdesmitajos un
astoņdesmitajos gados dēvēja par vienu no visgaišākajiem pagastiem Vidzemē un
visā Latvijā.
Vietalvas Dziedātāju biedrības dibinātāji- koristi un klusie biedri (atbalstītāji) biedrības 1. gadadienā 1871. gada maijā. |
Koru aizsākumi Latvijā un Vietalvas apkaimē. 1867-1871
Latviešu
koru izveidošanos un strauju attīstību 19. gadsimta 50.- 60. gados sekmēja divi
nozīmīgi impulsi- ap 1850. gadu sākusies jaunlatviešu kustība, un tās izraisītā
Pirmā latviešu nacionālā Atmoda, kā arī baltvāciešu koru un dziesmu svētku
augstais līmenis un to popularitāte arī izglītoto latviešu vidū. Pirmie
latviešu kori Vidzemē un Kurzemē sāka veidoties 19. gadsimta 50. gadu beigās-
60. gadu sākumā, un pirmie lokālie latviešu dziesmu svētki notika 1864. gadā
Valmieras apriņķa Dikļos. Sešdesmito gadu otrajā pusē Latvijā dziedāšanas
biedrību un koru skaits aizvien pieauga, un drīz arī Vietalvas apkaimi
sasniedza šīs jaunās vēsmas.
1867.
gadā skolotājs Jānis Bēķis Odzienas Mežsētu pagasta skolā izveidoja pirmo zēnu
kori, kurš dziedāja četrbalsīgi jeb kā toreiz teica: „uz balsīm”. Odzienas
barons Rūdolfs fon Brimmers bija liels mūzikas mīļotājs, šo kori uzaicināja
koncertēt Odzienas pilī un Vietalvas luterāņu baznīcā . Drīz arī citās
Vietalvas apkaimes skolās radās skolēnu kori, un to vadītāji 1868. gadā kopā ar
citiem dziedāt gribētājiem, izveidoja pirmo vīru kori, kurš sniedza vairākus koncertus
apkaimes muižās un baznīcās. Tomēr pēc gada šis koris iznīka, jo neviens no tā
dalībniekiem īsti nezināja kora dziedāšanas teoriju, un arī vadītāja dotību
nevienam nebija.
Vietalvā ierodas
tautiskās atmodas darbinieki
Juris Bōrs un Juris Kalniņš.
Izveidojas Vietalvas
Dziedātāju biedrība un koris
Juris Bōrs- Vietalvas Dziedātājubiedrības pirmais priekšsēdis. |
Tomēr
augstākie spēki bija labvēlīgi Vietalvas apkaimes dziesmu mīļotājiem, un viņi
drīz ieguva lieliskus vadoņus. 1869. gada vasarā par Vietalvas muižas
pārvaldnieku un luterāņu draudzes priekšnieku kļuva enerģisks tautsaimnieks un
lielisks organizators- mēdzūlietis Juris Bōrs. Un 1870. gada janvāra sākumā par
Vietalvas draudzes skolas pārzini sāka strādāt 22 gadus jaunais Valkas
skolotāju semināra absolvents Juris Kalniņš, kurš pirms piecarpus gadiem kā
jaunietis bija piedalījies Dikļu dziesmu svētkos, kuru rīkotājs bija viņa
mātesbrālis Juris Neikens, luterāņu mācītājs un latviešu kultūras darbinieks.
J. Kalniņš bija izcils pedagogs, talantīgs un lieliski izglītots kora
diriģents, kā ar prasmīgs vadītājs. Jau strādājot savā pirmajā darbavietā
Ļaudonas draudzes skolā, viņš izveidoja kori „Līga”, kura sniegums sabiedrībā
tika augstu novērtēts. Jaunais skolotājs jau pirmajās dienās pēc ierašanās un
iekārtošanās savā jaunajā dzīvoklī Vietalvas draudzes skolā, sāka iepazīt sev
līdz šim nezināmo pagastu un tā iedzīvotājus. Drīz vien Kalniņš iepazinās ar
dažiem dziesmu mīļotājiem, kuri pastāvīgi pulcējās J.Bōra mājā Vietalvas muižā,
un pievienojās viņiem, izveidojot dziedātāju kvartetu. Februārī šī četrotne
sniedza pirmo koncertu Odzienas pilī muižnieku Brimmeru dzimtas svētkos, un viņu
priekšnesums ne vien guva augstu novērtējumu vietējo muižnieku vidū, bet arī
sajūsmināja citus koncerta klausītājus- Vietalvas apkaimes izglītotākos latviešus
un modināja viņos vēlmi atkal dziedāt kopā. Lieldienu svētdienas dievkalpojumā
Vietalvas baznīcā ar garīgo dziesmu koncertu J.Kalniņa vadībā jau uzstājās
oktets. Šajā astoņu dziedātāju ansamblī bija gan latvieši, gan baltvācieši,
tostarp pat barona fon Brimmera meitas Ženija un Annija- ļoti daiļu balsu
īpašnieces. Okteta izcilais priekšnesums sajūsmināja ļoti daudzus baznīcēnus,
bet vietējās jaunatnes vidū tas izraisīja īpaši lielu sajūsmu un interesi par
šādu daudzbalsīgu dziedāšanu. Tāpēc Juris Kalniņš pēc priekšnesuma aicināja
visus apkaimes dziesmu mīļotājus sapulcēties 1870. gada 10. maijā draudzes
skolā uz daudzbalsīgas dziedāšanas izkopšanu.
Uz
šo aicinājumu atsaucās ne vien daudzi Vietalvas apkaimes jaunekļi, bet arī
vairāki vīri pusmūža gados. J.Kalniņa, J.Bora un viņu domubiedru darbība un
iniciatīvas guva atbalstu ielā daļā vietējās sabiedrības, taču daudzi
konservatīvāki un aizspriedumainākie novadnieki bija pret šādām jaunmodīgām
izdarībām. Turklāt latvju jaunietes un pat precētas sievietes Vietalvas korī
nedrīkstēja stāties, jo tolaik vēl Latvijas laukos valdīja ļoti konservatīvs
uzskats, ka sievietes nedrīkst piedalīties sabiedriskos pasākumos kopā ar
vīriešiem un publiski uzstāties.
1870. gada 10. (pēc jaunā stila- 22.) maijā
sapulcē draudzes skolā ieradās daudzi ieinteresētie novadnieki, un tika
izveidots vīru koris. Taču pēc Jura Kalniņa ierosinājuma tika nodibināta arī
Vietalvas Dziedātāju biedrība (turpmāk-VDzB), ar mērķi veicināt tautas Atmodu ne
vien ar kora dziedāšanu, bet arī ar dažādiem izglītojošiem un saviesīgiem
pasākumiem. Astoņpadsmit vīri no Vietalvas, Odzienas un Sausnējas pagastiem
kļuva par biedrības aktīvajiem biedriem un kora dalībniekiem. Tie bija: Juris
Kalniņš, Jānis Rocēns, Brencis Rocēns, Jēkabs Dzenis, Andrejs Jankavs, Andrejs
Baumanis, Jānis Ķerķis, Jānis Bēķis, Andrejs Liepiņš, Mārtiņš Augusts, Vīlips
Šūlmans, Jānis Ozoliņš, Reinis Veidemanis, Antons Veispāls, Jānis Vagulis,
Andrejs Mežsēts, Augusts Pētersons un Andrejs Konstants. Biedrības dibinātāju
vidū bija arī daži klusie biedri jeb atbalstītāji, kuri korī nedziedāja, taču
organizatoriski un finansiāli atbalstīja kora darbību un citus biedrības
pasākumus. Tie bija- Juris Bōrs, Teodors Vīzemanis, Alberts Vīzemanis, Indriķis
Rumpe un Frīdrihs Pētersons. Par kora diriģentu ievēlēja J.Kalniņu, bet par
biedrības priekšnieku- J. Bōru.
Jaunais
diriģents tūlīt kora dalībniekus sadalīja četrās balsīs un viņiem izsniedza
mācāmo dziesmu tekstus un notis. Koristi vienojās, ka mēģinājumi notiks katru
svētdienu draudzes skolā. J.Kalniņš, līdztekus apzinīgam darbam skolā un
draudzes ķestera jeb mācītāja palīga pienākumu veikšanai, centīgi strādāja ar
jauno kori, vēloties iemācīt Vietalvas dziedātājiem to, ko pats bija iemācījies
Valkas skolotāju seminārā latviešu kora mākslas pamatlicēja Jāņa Cimzes
vadītajās mūzikas nodarbībās.
Koristi savukārt regulāri apmeklēja mēģinājumus
(kaut arī daudziem no viņiem uz mēģinājumu vietu bija jāiet kājām pat 10-15
kilometri) un apzinīgi mācījās, lai apgūtu četrbalsīgo dziedāšanu un plašu repertuāru,
kurā ietilpa kā garīgās dziesmas tā latviešu tautas dziesmas. 1870. gada
Ziemassvētkos Vietalvas baznīcā koris sniedza savu pirmo publisko koncertu ar
labi izkoptu garīgo dziesmu repertuāru. Vēsts par jaunizveidotā kora koncertu izraisīja milzu interesi apkaimes sabiedrībā,
un lielais dievnams Ziemassvētkos bija pārpildīts (tā kā Vietalvas baznīcā bija
400 sēdvietas un ap 600 stāvvietām, tad var secināt, ka šo pirmo publisko VDzB
kora koncertu noklausījās apmēram 1000 cilvēku). Biedrības vīru lieliskais
priekšnesums ļoti patīkami pārsteidza klausītāju vairākumu, jo reti kurš bija
gaidījis tik kvalitatīvu sniegumu no kora, kurš pavisam nesen izveidots.
Biedrības pirmā gada svētki.
Vietalvieši kļūst pazīstami visā Latvijā
Vietalvas
Dziedātāju biedrības darbiniekiem pirmajos gados bija ļoti labas attiecības ar
vietējiem vācu muižniekiem. Odzienas barons Rūdolfs fon Brimmers un Vietalvas
brīvkumgs Vilhelms fon der Pālens, atšķirībā no ārkārtīgi konservatīvās
Baltijas vācu muižniecības vairākuma, bija lieli humānisti, kultūras mīļotāji
un mecenāti, un ļoti labvēlīgi attiecās pret latviešiem un tautiskās Atmodas
darbiniekiem. Vietalvas koris, pateikdamies saviem labvēļiem, rīkoja vairākus
koncertus Vietalvas un Odzienas muižās, sava priekšnesuma repertuārā iekļaujot
arī dažas iecienītas vācu dziesmas. R.Brimmers no savas puses atvēlēja lepnās
Odzienas pils krāšņo parku VDzB pirmā gada jubilejas svētkiem, turklāt šim
pasākumam sarūpēja militāro orķestri, un uz svētkiem ielūdza vairāku apkārtēju
muižnieku ģimenes. Uz biedrības svētkiem ieradās ļoti daudzi novadnieki, taču
konservatīvākie un taupīgākie nepirka
ieejas biļetes, bet pāri parka žogam visu vēroja un brīnījās, ka vācu
lielskungi ir tik draudzīgi pret latviešiem, ka Odzienas baronu “freilenes”
dzied kopā ar „bauru” puišiem, un, kaut kas traks, ballē muižnieki dejo ar
latvietēm, bet biedrības jaunekļi un vīri droši dancina jaunās muižnieces un
pat Odzienas pilskundzi. Svētku laikā barona Brimmera meitas uzdāvināja
diriģentam Kalniņam pašu pašūtu greznu biedrības karogu no balta zīda ar
skaistiem krāsainiem izšuvumiem. Tas ļoti iepriecināja biedrības darbiniekus,
tāpēc kora priekšnesumi tika izpildīti īpaši skaisti un apgaroti.
Uz VDzB pirmajiem un
otrajiem gada svētkiem ieradās arī vairāki vadošie latviešu Atmodas darbinieki-
Rīgas Latviešu biedrības priekšnieks Bernhards Dīriķis un Vecbiebalgas
Dziedātāju biedrības pārstāvji brāļi Reinis un Matīss Kaudzītes un Jēkabs
Pilsātnieks. Šie ievērojamie viesi augstu novērtēja Vietalvas biedrības veikumu
un mudināja tās darbiniekus iesaistīties plašākā pārnovadu kultūras apritē.
Atsaucoties uz šo aicinājumu, vietalvieši apmeklēja vairāku Vidzemes biedrību
pasākumus un tur koncertēja. 1872. gada 19. februārī Vietalvas biedrība apsveica
Rīgas Latviešu biedrību tās 4. gadadienā un, ar lieliski izpildītām kora
dziesmām, sajūsmināja kā rīdziniekus, tā daudzos lauku biedrību pārstāvjus.
Svētku mielasta laikā Latvijas biedrību vadošie darbinieki apsprieda jautājumu,
kā panākt tuvināšanos starp pilsētu un lauku latviešiem un visas Latvijas
kultūras biedrību darbiniekiem. Un Juris Kalniņš, uzrunādams klātesošos,
ierosināja, lai Rīgas Latviešu biedrība uzņemtos iniciatīvu saaicināt visus
latviešu korus uz kopīgiem dziedāšanas svētkiem. Šī doma bija jau labu laiku
briedusi latviešu kultūras darbinieku un vietējo dziesmu svētku rīkotāju prātos
gan Vidzemē, gan Kurzemē, un skaļi izteikta šajā Atmodas vadoņu forumā, guva
vispārēju piekrišanu.
Pirmie
Dziesmu svētki. Vietalvas kora priekšnesums
un domstarpības godalgu piešķiršanā
Rīgas Latviešu biedrības sarīkotie 1. vispārējie latviešu dziedāšanas svētki notika 1873. gada jūnija beigās Rīgā, Latviešu biedrības namā un Ķeizardārzā. Tajos piedalījās 43 latviešu kori no Vidzemes un Kurzemes guberņu pilsētām un laukiem ar 1035 dziedātājiem. Svētku atklāšanas svinīgajā aktā, pēc rīcības komitejas priekšnieka Riharda Tomsona un citu organizētāju uzrunām, Baltijas skolotāju semināra koris pirmo reizi atskaņoja īpaši Dziesmu svētkiem veltīto Kārļa Baumaņa dziesmu "Dievs, svētī Latviju", kura 45 gadus vēlāk kļuva par neatkarīgās Latvijas valsts himnu.
Pirmo dziesmu svētku gājiens pie Rīgas Latviešu biedrības nama |
"Vietalviešiem
pēc izlozes vajadzējis dziedāt kā otrajiem, bet Rendas koris kaut kādu apstākļu
dēļ nav varējis uzstāties, tādēļ vietalvieši ievadījuši “dziesmu karu” ar
dziesmu “Rīga dimd”. Vietalviešu atskaņojums saņēmis vēl nepieredzētu aplausu
vētru, pieprasot tās atkārtojumu; dziesmu arī atkārtojuši, kas sacēlis vēl
lielāku sajūsmu un aplausi nemaz negribējuši rimties. Pēc noteikumiem katram
korim dziesmu karā bijis jāuzstājas ar trim dziesmām, un vietalvieši gaidījuši,
kad varēs skandināt citas dziesmas un rādīt savas spējas, bet aplausi
nerimušies un, piekāpjoties tautas prasībai, to pašu dziesmu nācies atkārtot
trešo reizi, ar ko arī beigusies viņu piedalīšanās dziesmu karā. Kora atstāto
iespaidu pastiprināja arī tas, ka vietalvieši bija visi vienādi ģērbušies, un
jau iebraucot Rīgā, visi nopirkuši vienādas cepures ar melniem, spīdīgiem
nagiem un uzvilkuši glazē cimdus. Lai gan līdz dziesmu karā paredzētajām trīs
dziesmām vietalvieši nemaz netika, tomēr ar savu laimīgi izvēlēto un
noskandināto “Rīga dimd”, vietalvieši kā ar pērkona bazūnēm sadimdināja visu
Rīgu un tūlīt iekaroja klausītāju sirdis. Godalgu dalīšanā izcēlās
domstarpības: tauta lēmusi un pieprasījusi pirmo un pelnīto godalgu piešķirt
brašajiem vietalviešiem, bet žūrija bija citās domās, it sevišķi J.Cimze (kas
tomēr piekritis trešās godalgas piešķiršanai). Kad šīs godalgu piešķiršanas
domstarpības kļuvušas zināmas, biedrības priekšnieks Juris Bōrs griezies pie
žūrijas, pateicies tai par parādīto godu un no jebkādas godalgas saņemšanas
atteicies, piebilzdams: ja mums nedod to godalgu, ko spriež tauta, tad nevajag
nekādas,- un ar visu kori aizgājis uz bufeti, kur visiem pasūtījis kafiju ar
rumu".
Un tā vietalvieši palika
bez pelnītās godalgas, bet dziesmu kara žūrija 1. godalgu piešķīra Mazsalacas
vīru korim, 2.- Cēsu korim, 3.- Vecpiebalgas korim. Kā redzam, arī tajos laikos
latvieši ir gan spējuši vajadzības gadījumā rīkoties vienoti un saliedēti, gan
savā reizē strīdējušies un spītējušies par mazāk būtiskām lietām.Tomēr
vietalvieši guva labu mācību no šo svētku pārpratumiem un domstarpībām, un vēl
labāk sagatavojās 2. Dziesmu svētkiem, kuros Vietalvas koris uzstājās spīdoši.
Vietalvieši triumfē otrajos dziesmu svētkos
Otrie vispārīgie latviešu dziedāšanas
svētki norisinājās Rīgā no 1880. gada 17. līdz 20.jūnijam. Koru virsdiriģenti
ir Jānis Bētiņš un Indriķis Zīle. Tajos piedalījās jau 70 kori ar 1624
dziedātājiem. Šie dziesmu svētki izraisīja milzīgu interesi ne tikai
rīdziniekos, bet arī latviešos no lauku apvidiem, kuri bija ieradušies Rīgā.
Ļoti vērienīgs bija 2. Dziedāšanas svētku dalībnieku gājiens. To labi
ilustrē 19. gs. latviešu literāta
Lautenbaha-Jūsmiņa iespaidi:
..Lūkojoties uz staltajiem , glītajiem
gājējiem un greznajām , možajām gājējām , kurus svētku drēbes jauki pušķoja —
izskatījās diženais gājiens kā kāda it visai grezna, milzīga puķu un augu vija,
kas caur lepnās Rīgas ielām vijās un mijās; kā kāda milzīga krāšņa lente, kas
milzīgu milzī gajā goda vaiņagā saistās. Gājēju milzīgai rindai no katras puses
plūda līdz neskaitāmi tautu bari un pulki, gan kā varenos lielos dambjos
dambēdamies, gan kā spēcīgās straumēs tecēdami, gan biezās drūzmas spiezdamies
un kā jūras bangas uz priekšu veldamies. Gadu simteņiem nosirmojusē Rīga gan
nebūs vēl nekad piedzīvojusi un redzējusi tāda gājiena...
II Vispārējo Dziedāšanas
svētku dalībnieka nozīmīte
Otrajos
Vispārējos dziedāšanas svētkos 1880. gadā Vietalvas jauktais koris (pakāpeniski
korī iesaistījās arī sievietes, pārvarot aizspriedumu, ka tās publiski kopā ar
vīriešiem nedrīkst uzstāties) Jura Kalniņa vadībā uzstājās spīdoši, un žūrija,
kaut arī ne vienprātīgi (atkal pret Kalniņu nostājās Cimze, ar kuru viņam bija
nopietnas domstarpības par skolotāja aktīvu darbošanos tautiskās atmodas kustībā), nolēma
lieliskajiem vietalviešiem piešķirt 1. godalgu- lielo sudraba liru ar uzrakstu vienā pusē: „Uz otriem vispārejiem Latviešu
dziedašanas svētkiem 1880”, otrā pusē: „Vietalvas labdaribas biedribas jauktam
korim”. Par to, cik augstā kvalitātē bija izkopta
vietalviešu dziedāšana, var spriest pēc tā laika latviešu un krievu
laikrakstu atsauksmēm, kurās tika slavēts Vietalvas Labdarības biedrības koris:
Vietalvieši triumfē otrajos dziesmu svētkos
Otrie vispārīgie latviešu dziedāšanas
svētki norisinājās Rīgā no 1880. gada 17. līdz 20.jūnijam. Koru virsdiriģenti
ir Jānis Bētiņš un Indriķis Zīle. Tajos piedalījās jau 70 kori ar 1624
dziedātājiem. Šie dziesmu svētki izraisīja milzīgu interesi ne tikai
rīdziniekos, bet arī latviešos no lauku apvidiem, kuri bija ieradušies Rīgā.
Ļoti vērienīgs bija 2. Dziedāšanas svētku dalībnieku gājiens. To labi
ilustrē 19. gs. latviešu literāta
Lautenbaha-Jūsmiņa iespaidi:
..Lūkojoties uz staltajiem , glītajiem
gājējiem un greznajām , možajām gājējām , kurus svētku drēbes jauki pušķoja —
izskatījās diženais gājiens kā kāda it visai grezna, milzīga puķu un augu vija,
kas caur lepnās Rīgas ielām vijās un mijās; kā kāda milzīga krāšņa lente, kas
milzīgu milzī gajā goda vaiņagā saistās. Gājēju milzīgai rindai no katras puses
plūda līdz neskaitāmi tautu bari un pulki, gan kā varenos lielos dambjos
dambēdamies, gan kā spēcīgās straumēs tecēdami, gan biezās drūzmas spiezdamies
un kā jūras bangas uz priekšu veldamies. Gadu simteņiem nosirmojusē Rīga gan
nebūs vēl nekad piedzīvojusi un redzējusi tāda gājiena...
II Vispārējo Dziedāšanas svētku dalībnieka nozīmīte |
Otrajos
Vispārējos dziedāšanas svētkos 1880. gadā Vietalvas jauktais koris (pakāpeniski
korī iesaistījās arī sievietes, pārvarot aizspriedumu, ka tās publiski kopā ar
vīriešiem nedrīkst uzstāties) Jura Kalniņa vadībā uzstājās spīdoši, un žūrija,
kaut arī ne vienprātīgi (atkal pret Kalniņu nostājās Cimze, ar kuru viņam bija
nopietnas domstarpības par skolotāja aktīvu darbošanos tautiskās atmodas kustībā), nolēma
lieliskajiem vietalviešiem piešķirt 1. godalgu- lielo sudraba liru ar uzrakstu vienā pusē: „Uz otriem vispārejiem Latviešu
dziedašanas svētkiem 1880”, otrā pusē: „Vietalvas labdaribas biedribas jauktam
korim”. Par to, cik augstā kvalitātē bija izkopta
vietalviešu dziedāšana, var spriest pēc tā laika latviešu un krievu
laikrakstu atsauksmēm, kurās tika slavēts Vietalvas Labdarības biedrības koris:
Pārāks par visiem koriem parādījās Vietalvas jauktais koris. Tanī bija viss savienots, kas tik var vien padarīt dziedāšanu par augstu dailes baudījumu, kas sirdi un prātu pacilā. Balsis bija skaidras, spirgtas un brangas. Dziedāšana bija droša, veikla un saprātīga. Balsu skaņa bija apbrīnojama. Klausītāji, dikti rokas plaukšķinādami un urrā un da capo saukdami, godāja teicamo dziedāšanu. Kora vadonis J. Kalniņš kļuva ārā saukts un caur uzslavas saucieniem apsveicināts Gan reti būs atticies, ka visas balsis tādā vienprātībā savienojās, pirmo algu piešķirot. Teicamo kori godināja aizgūtnēm visi klausītāji (latviskā avīze Balss)
Ļoti labu novērtējumu Vietalvas kora sniegumam sniedza konservatīvais baltvācu laikraksts Rigasche Zeitung,kurš parasti visai atturīgi atsaucās par latviešu sasniegumiem, arī mūzikas jomā. Baltvāciešu laikraksts raksta
Vietalvas jauktais koris II Dziedāšanas svētkos. 1880. g. jūnijs.
No visiem koriem katrā ziņā Vietalvas korim mums jāierāda pirmā vieta. Spirgtums, noskaņotība, pie tam pilnīgs balsu samērs, noteikts un drošs balsu saplūdums, smalki izcelti nianšu kāpinājumi un absolūti skaidrais, korektais izpildījums nostāda šo kori pāri par visiem citiem. Piekrišana pēc nodziedātām dziesmām, sevišķi pēc Mendelsona "Medinieku dziesmas", negribēja rimties, un kora vadoni Kalniņa kungu, kam arī mēs šinī vietā izsakām nedalītu atzinību, godināja vairākas reizes izsaucot.
Uzvara
II Vispārējos Dziedāšanas svētkos jāuzskata tieši par diriģenta Jura Kalniņa
neatlaidīgā darba rezultātu. Šis sasniegums ir unikāls Vietalvas vēsturē un nav
vairs atkārtojies, lai gan Vietalvas koris piedalījās visos Latvijas brīvvalsts
Dziesmu svētkos.
III
Vispārējos dziedāšanas svētkos 1888. gadā vietalvieši (tie bija pēdējie dziesmu
svētki, kuros piedalījās diriģenta Jura
Kalniņa vadīts koris) 117 koru konkurencē ieguva trešo vietu.
Ļoti labu novērtējumu Vietalvas kora sniegumam sniedza konservatīvais baltvācu laikraksts Rigasche Zeitung,kurš parasti visai atturīgi atsaucās par latviešu sasniegumiem, arī mūzikas jomā. Baltvāciešu laikraksts raksta
Vietalvas jauktais koris II Dziedāšanas svētkos. 1880. g. jūnijs. |
Uzvara II Vispārējos Dziedāšanas svētkos jāuzskata tieši par diriģenta Jura Kalniņa neatlaidīgā darba rezultātu. Šis sasniegums ir unikāls Vietalvas vēsturē un nav vairs atkārtojies, lai gan Vietalvas koris piedalījās visos Latvijas brīvvalsts Dziesmu svētkos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru